Noga z gazu, ręka z telefonu.

Czy używacie telefonów w czasie jazdy?

Nie ma złudzeń – telefon to jeden z głównych czynników rozpraszających kierowcę . Według danych z KG Policji telefony są powodem co czwartego wypadku. Spojrzenie na ekran telefonu przez kilka sekund sprawia, że 50 -100m jedziemy „na ślepo”. Kierowca używający telefonu w czasie prowadzenia pojazdu stanowi zagrożenie porównywalne z pijanym za kierownicą.
Najbardziej nieodpowiedzialnymi pod tym względem okazują się kierowcy samochodów ciężarowych, co wynika m.in. z raportu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Drogowego.

używanie telefonu za kierownicą
Używanie telefonu za kierownicą

Ponieważ dotychczasowe przepisy zakazujące korzystania z telefonów komórkowych podczas jazdy nie stanowią skutecznej bariery, a kary najwidoczniej słabo zniechęcają, prawodawcy poszczególnych państw wprowadzają nowe, ostrzejsze.

Przedstawiamy przykładowe zestawienie, jakie kary grożą kierowcom w Europie za jazdę z używaniem telefonu:

Wielka Brytania 200 funtów, 6 pkt. karnych

Szwecja 1600 koron (ok.680 zł)

Francja 135 euro, 3 pkt. karne

Hiszpania      200 euro, 3 pkt. karne

Holandia 230 euro

Estonia 200 euro

Dania 200 euro

Niemcy 100 euro (uwaga! do niedawna 40,-, ostatnio podrożało)

Polska 200 zł, 5 pkt. karnych

We Francji karalne jest używanie telefonu za kierownicą nawet w parkującym aucie z wyłączonym silnikiem.

W Niemczech przepisy dotyczą tak samo smartfonów, jak i laptopów, tabletów, inteligentnych okularów i czytników e-booków. Żadnego słuchania muzyki przez słuchawki, z telefonem w dłoni.

W Holandii policja już testuje specjalne kamery wykrywające kierowców łamiących te przepisy (co oznacza mandat bez wychodzenia z kabiny). Kontrowersyjne jest także korzystanie z uchwytu, gdyż i tak odrywamy jedną rękę od kierownicy obsługując ekran lub klawiaturę telefonu. Holenderski sąd wydał w takiej sprawie wyrok dla kierowcy niekorzystny. W tym kraju, gdzie sukcesywnie rośnie liczba wypadków z udziałem samochodów ciężarowych rozważane jest zastosowanie w kabinach ciężarówek urządzenia uniemożliwiającego odbywanie rozmów telefonicznych bez zestawu głośnomówiącego. Ma to prowadzić do zwiększenia bezpieczeństwa, za co odpowiedzialność powinny wziąć na siebie także firmy transportowe.

używanie telefonu za kierownicą
Hiszpański kierowca autobusu – za kierownicą z telefonem w ręku
używanie telefonu za kierownicą
Brytyjski kierowca przyłapany w pracy za kółkiem z telefonem przy uchu

W amerykańskiej Karolinie Północnej rok temu przeprowadzono kampanię społeczną skierowaną przeciwko rozpraszaniu skupienia kierowcy na jeździe, której hasło brzmiało: „One Text Or Call Could Wreck It All” (Jeden sms lub połączenie mogą zrobić wrak z wszystkiego ).

Reasumując, dla własnego i innych uczestników dróg bezpieczeństwa, prowadząc auto odkładamy smartfony.Jeśli nasz pojazd nie ma zintegrowanego z nim  zestawu Bluetooth, to zaopatrzmy się w zestaw głośnomówiący. Jest on jeszcze tolerowny, choć w podobnym stopniu może rozpraszać kierowcę.

Źródło: TransInfo, Transport-expert, KRBRD, Flickr

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *